Ja fa anys que treballo la recerca de perfils per als equips comercials de les empreses, i l’experiència em diu que els comercials mes eficients no parlen mai de “visita a client”, sinó que parlen de “reunió amb el client”.
Sembla doncs que el terme “visita” es massa superficial, i dins l’àmbit comercial no es una bona estratègia de venda.
Justament en aquest nova realitat empresarial que viurem endavant, la relació i comunicació entre client i proveïdor canviarà força.
Ara mes que mai, el comercial te com objectiu “fer negoci”, tot i que haurà de canviar d’estratègies per aconseguir-ho.
En aquest nous escenari, haurem de tenir en compte que :
Per als responsables dels departament de RRHH : guanyen pes els departaments de Venda Interna (Inside sales) i Servei Post Venda (After Sales Service).
Comercials amb un alt poder comunicatiu i molt versàtils per usar canals escrits i orals.
Vendrà més qui més sàpiga usar el telèfon.
2.- Reunions que es restringiran, o quedaran substituïdes per VC, telèfon i el correu electrònic
Per als responsables dels departaments de RRHH : caldrà doncs comercials experts en la convocatòria i ús d’eines telemàtiques.
Especialment per la CAPTACIÓ guanya terreny el Departament de Màrqueting.
L’època de la CACERA (hunting) passa a millor vida, mentre que es potenciarà la SEMBRA (farming).
La comunicació oral, escrita i visual produïda des del màrqueting haurà d’atraure al client A que viurà parapetat rere el seu cada cop més gruixut búnquer, franquejable només per venedors superdotats a l’hora de contactar amb clients desconeguts per establir relacions comercials a distància.
El venedor/a que quedi ancorat rere el seu teclat d’ordinador sense habilitats per arribar al “cara a cara” per VC o a la “veu a veu” per telèfon amb els clients, no podrà obrir mercats perquè no farà clients nous.
3.- Reunions que es mantindran
Així doncs la conclusió es que caldrà avaluar els equips comercials per veure si realment entenen els requisits que marca la nova realitat empresarial.
La formació serà una eina imprescindible per a “reorientar” persones dels nostres equips cap el nou model de negoci.
I la recerca de talent al mercat, també s’haurà de fer sota aquests criteris. Malauradament als propers mesos tindrem “força talent disponible al mercat”, o sigui que potser es el moment d’optimitzar definitivament els nostres equips comercials.